Taiteilijoiden Kalevala 2009

Kalevalan päivänä 2009 kantaesitettiin kymmenen uutta Kalevala-aiheista sävellystä osana suurta kokonaisuutta, jossa Kalevalaseura tilasi kymmeneltä säveltäjältä ja kymmeneltä kuvataiteilijalta tulkinnat Kalevalan eri runoista tai episodeista. Mukaan kutsutut säveltäjät olivat, tulkitsemiensa runojaksojen mukaisessa järjestyksessä: Jukka Tiensuu, Olli Kortekangas, Lotta Wennäkoski, Jovanka Trbojević, Pekka Jalkanen, Riikka Talvitie, Aulis Sallinen, Kimmo Hakola, Herman Rechberger ja Einojuhani Rautavaara.

Teokset on levytetty ja julkaistu Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantamassa teoksessa Taiteilijoiden Kalevala, jonka sivuilla voi Kalevalan runojen lisäksi tutustua myös säveltäjien ”työpareina” toimineiden kuvataiteilijoiden tulkintoihin.

Sillä mitä olisi taide, taiteenteko, ellei rituaalia, pyhän maailman toistamista? Ja samalla oman maailman luomista, sellaisen jossa olisi vapaa toimimaan, joka tekisi omat lakinsa. Sitähän olin aina etsinyt: polariteettia, jossa kahden vastavoiman väliin syntyisi energiaa, ja viime kädessä taideteos, ihme. Nuo poolit olivat ensinnäkin kognitiivinen, tietoinen ja rakenteena esiintyvä. Toiseksi maaginen, intuitiivinen, rituaalia suorittava.

[…] Ja olipa kysymys maailman luomisesta tai jumaluuden myyttisistä käänteistä, niin välttämättä ei tarvita jättiläisorkesteria, ei neljän miehen lyömäsoittimia, ei syntetisaattoria. Musiikki pystyy yhtä hyvin kertomaan aivan hiljaa isoja asioita. Jos haluaa antautua ja pystyy antautumaan musiikille kuin rakastetulle, kokee viestin kokonaisena, ei mitään kuvausta vaan maailmansynnyn ja jumalsynnyn itsensä.

– Einojuhani Rautavaara teoksessa Taiteilijoiden Kalevala, SKS 2009.

Osaan teoksista ja säveltäjien haastetteluihin voit tutustua Taiteilijoiden Kalevala -sivustolla.