Kaikki Kalevalat

Kalevalan toinen, laajennettu laitos ilmestyi vuonna 1849. Tämä on se Kalevala, joka löytyy kirjastoista ja internetistä, (Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kalevala-tietopaketti, jonka osana koko teksti luettavissa), Gallen-Kallelan jäämistöstä ja metallimuusikkojen yöpöydiltä. Elias Lönnrot oli kuitenkin laatinut jo useita kansanrunokokoelmia tätä ennen.

Kantele taikka Suomen Kansan sekä Wanhoja että Nykysempiä Runoja ja Lauluja
Neliosainen vihko, joka ilmestyi vuosina 1829–1831

Lemminkäinen; Väinämöinen; Naimakansan virsiä
Vuonna 1833 laaditut kolme kokoelmaa, joista on myöhemmin puhuttu ns. Sikermä-Kalevalana.

Runokokous Väinämöisestä
Edellisten pohjalta laadittu käsikirjoitus, ns. Alku-Kalevala, jota ei ehditty julkaista ennen seuraavan, laajemman käsikirjoituksen valmistumista syksyllä 1834

Kalewala taikka Wanhoja Karjalan Runoja Suomen kansan muinosista ajoista
Ns. Vanha Kalevala, jonka esipuheen Lönnrot päiväsi 28. helmikuuta 1835

Kanteletar taikka Suomen Kansan Wanhoja Lauluja ja Wirsiä (1840)

Uuden Kalevalan (1849) jälkeen Lönnrot palasi eepokseen vielä kerran: vuonna 1862 julkaistiin Koulu-Kalevala, jossa Lönnrot oli karsinut Kalevalan 22 795 säettä 9 732 säkeen mittaiseksi lyhennelmäksi.