Arjen estetiikkaa, mainoksia ja mielikuvia

Kalevalaan on sen ilmestymisestä alkaen liitetty erilaisia mielikuvakytkentöjä. Erityisesti kansakunnan kulttuurisen rakentamisen huippuvaiheessa, 1800–1900-lukujen vaihteessa, kalevalaiset nimet ja niiden kantamat mielikuvat löysivät tiensä mitä moninaisimpiin yhteyksiin, tupakka-askeista urheiluseuroihin ja pankeista suklaakääreisiin.

Iivana Shemeikka soittaa kannelta. Suistamo, Muuanto. I. K. Inha julkaisi kuvan teoksessaan Suomi kuvissa 1896. ”Vielä tapaa kannelta Savossa ja Karjalassa”, hän sanoi. ”Sen vieno ääni täyttää koko hämärän savupirtin, ja äänettöminä sitä kuuntelevat kaikki, kun taitavan soittajan näpit hyppelevät sen kielillä. Ja tässä ympäristössä paisuu sen merkitys äärettömästi. Monien sukupolvien ilot ja surut puhuvat noista yksinkertaisista sävelistä.” (Kuvalähde: SKS:n arkisto, kuva I. K. Inha)

 

SaveSave

SaveSave

SaveSave

SaveSave